SIKKERHET OG EFFEKTIVITET: INNOVATIV GNC-DRIVSTOFFLØSNING FOR KOLLEKTIVTRANSPORT


Vi har erfart at bruk av komprimert naturgass (GNC) som en ren drivstoffkilde for kjøretøyer er utbredt, spesielt innenfor visse former for transport, som for eksempel kollektivtransport. Selv om dette drivstoffsystemet generelt er trygt, oppstår det situasjoner der hendelser knyttet til brann i kjøretøyet kan forekomme🚗🚘


I tilfellet med vanlige busser har vi observert at de som regel har flere høytrykksbeholdere med komprimert naturgass (metan) (vanligvis 200 bar) plassert inne i kjøretøyet, ofte på taket eller andre steder langs siden av understellet 🤢


I forbindelse med hendelser har vi erfart viktigheten av korrekt håndtering av GNC-systemet. Prosedyren varierer avhengig av kjøretøytype og system (ulik for hver produsent). Som et eksempel har vi lært at i noen systemer kan deaktivering utføres direkte ved å koble fra 

batteriene eller ved bruk av en nødstoppbryter, som i sin tur aktiverer en elektromagnetventil som stenger gasstrømmen fra beholderne. I andre modeller, der det ikke finnes en elektromagnetventil, må beholderne stenges manuelt


Fra vår erfaring er det vanlig å ha en sikkerhetsventil i form av en plugg som løsner ved overtrykk og smelter ved overtemperatur, selv om dette også varierer avhengig av system og modell. Dette fører til en kontrollert utslipp av gass som ikke påvirker kjøretøyets passasjerer. Dette utslippet reduserer risikoen for en beholdereksplosjon 👍


I forbindelse med en brann i en GNC-drevet buss som oppstod i april 2022 i Perugia (Italia) , har vi forstått at den nøyaktige årsaken er ukjent. Likevel er det rimelig å anta at det kan ha vært en feil i en sikkerhetsventil, enten knyttet til produksjonen eller vedlikeholdet. Dette antageligvis fordi gassen normalt slippes ut under høyt trykk og ikke oppnår tilstrekkelig blanding med luft for å kunne antennes


Kambenor AS

Harhaugvegen

6030 Langevåg


Org. nr:NO 924 450 452 MVA

E-post: post@kambenor.no

Tlf: +47 4825 9152

© 2025 KAMBENOR AS