Hvordan kan vi bedre sikre kjøretøyparkeringsanlegg mot brannfare og strukturell kollaps, spesielt med tanke på den nylige hendelsen på Luton lufthavn?
Brannen på parkeringsplassen til Luton lufthavn den 11. oktober (London, Storbritannia) har nok en gang tydeliggjort farene ved kjøretøyparkeringsanlegg. Mer enn 1 200 biler ble berørt, og 25 000 passasjerer opplevde forsinkelser og kanselleringer som en konsekvens av hendelsen. Ingen alvorlige skader er rapportert
I det siste har fokuset vært rettet mot elektriske kjøretøy og konsekvensene av litium-ion-batterier i brannsammenhenger. Likevel indikerer rapporter at brannen i Luton startet i en Range Rover med dieselmotor, selv om mange elektriske kjøretøyer ble berørt senere. Det er spekulasjoner om at brannen muligens startet i en uidentifisert hybridmodell av Range Rover
I parkeringsanlegg øker størrelsen på kjøretøyene samtidig som avstanden mellom dem reduseres (økt tetthet av kjøretøyer). I tillegg inneholder kjøretøyene mer plast (i karosseri, drivstofftank, osv.) og har større drivstoffkapasitet. Dette resulterer i en betydelig økning i brannbelastningen
Samspillet mellom disse faktorene, i tillegg til normalt lave tak (forbedret varmespredning), gir gunstige forhold for spredning av brann og større brannomfang. Dette blir ytterligere forsterket av tilstedeværelsen av elektriske og hydrogendrevne kjøretøyer
I mindre målestokk observerer vi branner som den som skjedde på en parkeringsplass i Málaga (Spania) den 24. september, hvor 14 kjøretøyer ble påvirket. På større skala var en spesielt betydningsfull brann den i Liverpool den 31. desember 2017, der over 1 000 kjøretøyer ble alvorlig påvirket, og temperaturen inne i området nådde over 1 000ºC.
Strukturell kollaps utgjør også en utfordring i slike branner på grunn av den betydelige energien som utvikler seg. Dette nødvendiggjør en vurdering av strukturens egen motstandskraft. I enkelte land, som Storbritannia, krever retningslinjer for parkeringsanlegg en brannmotstandstid på 15 minutter for åpne parkeringsområder med en høyde på opptil 30 meter. Dette normative kriteriet viste seg imidlertid å være utilstrekkelig i Liverpool-hendelsen.
Hvordan kan vi implementere effektive brannsikkerhetstiltak og strukturelle vurderinger i kjøretøyparkeringsanlegg for å minimere risikoen for branner og strukturell kollaps, spesielt med tanke på de komplekse faktorene som ble avdekket i hendelsene på Luton lufthavn, Málaga, og Liverpool?
Kambenor AS
Harhaugvegen
6030 Langevåg
Org. nr:NO 924 450 452 MVA
E-post: post@kambenor.no
Tlf: +47 4825 9152
© 2025 KAMBENOR AS