I de siste årene har flere og flere skaffet seg elektriske sykler og sparkesykler. Selv om populariteten til disse kjøretøyene har økt, har de også ført til en oppgang i antall branner. Med den globale økningen i bruk av litium-ion-batterier, representerer risikoen for brann og eksplosjoner en alvorlig bekymring.
Når man bruker el-sparkesykler, el-sykler, bærbare datamaskiner, mobiltelefoner, elektroverktøy, el-biler, elektriske fartøy/ferger og i industrielle sammenhenger, er det essensielt å følge nødvendige sikkerhetstiltak ved håndtering av li-ion-batterier
I fjor døde en mor og hennes fire barn som følge av en lignende hendelse som den som fant sted i La Recoleta-distriktet i Buenos Aires, Argentina. Flere tilfeller av lignende alvor har allerede blitt dokumentert, og krever økt oppmerksomhet på sikkerhetsaspektene ved slike situasjoner
Lit-ion-batter finnes i alle typer elektronikk. De kan eksplodere og ta fyr raskt.
Å oppbevare en elektrisk sparkesykkel, en gressklipper og en bensinkanne i samme rom kan øke risikoen for en alvorlig brann med hurtig eksplosiv brannutvikling, inkludert jetflammer og potensiell spredning av brennende battericeller langt fra brannens opprinnelse
Årsakene til batterisvikt er mange og kan inkludere produksjonsfeil, fysiske skader som påvirker cellene, eller miljøforhold som varme og fuktighet, som kan føre til kortslutning og termisk løping. Overbelastning og overdreven støt er også vanlige årsaker. Det er derfor avgjørende å lagre brukte og defekte batterier adskilt fra nye.
Det er også data som fremhever behovet for streng overvåkning og regulering av denne typen batterier. For eksempel har New York City hatt minst 140 branner forårsaket av slike batterier, hvor 98 av dem var i 2022, og minst 13 førte til dødsfall. I London har det blitt rapportert over 130 branner så langt i år, sammenlignet med 116 i 2022.
Når røyk begynner å komme fra et batteri, indikerer det at vi nærmer oss et punkt hvor termisk løpsk reaksjon blir uunngåelig, og mulighetene for å forhindre det blir sterkt redusert.
Selv om årsaken til situasjonen er klar i dette tilfellet, kan årsakene til batterisvikt variere. De kan være direkte knyttet til produksjonsdefekter, fysiske skader på batteriet som påvirker cellene, eller miljøforhold som varme og fuktighet, som kan forårsake kortslutning i batteriet og etterfølgende termisk løpeild.
Kambenor AS
Harhaugvegen
6030 Langevåg
Org. nr:NO 924 450 452 MVA
E-post: post@kambenor.no
Tlf: +47 4825 9152
© 2025 KAMBENOR AS