Utgjør elbiler en større brannrisiko enn bensin- eller dieselbiler?



Millioner av elektriske biler er i bruk på veiene globalt, og selv om dataene kommer fram fragmentert, gir de innsikt i forekomsten av branner.


Eksperter har uttalt at tilgjengelig informasjon indikerer at det ikke er grunn til å tro at elbiler er mer utsatt for branner. Tvert imot ser det ut til å være motsatt.


Dataene indikerer tydelig at elbiler har betydelig lavere sannsynlighet for å antenne sammenlignet med deres bensin-ekvivalenter. Dessuten blir mange av brannene som oppstår i forbindelse med bensin- eller dieselbiler rett og slett ikke rapportert.


El-bil i brann

Avgassing ved brann


Den spesifikke sammensetningen av gasser avhenger av faktorer som batteriets kjemi og ladetilstand (SOC). De primære gassene som genereres, i tillegg til hydrogenfluorid, inkluderer hydrogencyanid (HCN), etylen (C2H4), metan (CH4) og karbonmonoksid (CO), sammen med andre stoffer.


Beregninger og målinger av den nedre eksplosjonsgrensen (LEL) for gassblandingen har vist seg å være 6-7 volumprosent, mens den øvre eksplosjonsgrensen (UEL) var 30-40 volumprosent.


Dette indikerer en LEL som er sammenlignbar med metan, men med en UEL som er betydelig høyere, noe som gir et bredere intervall hvor antenning er mulig. Derfor kan gassblandingen være eksplosiv under visse forhold.

Branner kan ha ulike årsaker. I bilbatterier lagres energi ved å bevege lithiumioner inne i en battericelle. Hvis cellene blir penetrert eller produksjonsfeil fører til kortslutninger, kan uønskede kjemiske reaksjoner utløse "termisk runaway". Dette fører til rask oppvarming av cellene og utslipp av giftig og brennbar gass.


I bensinbiler kan branner oppstå som følge av elektriske feil som forårsaker gnister, eller hvis motoren overopphetes på grunn av feil i kjølesystemene, og dette kan potensielt tenne brennbart drivstoff.


I Norge, som har den høyeste andelen elektriske bilsalg i verden, rapporterer direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap om mellom fire og fem ganger flere branner i bensin- og dieselbiler.


Svensk sivilforsvarsbyrå fant i løpet av året at det var 3,8 branner per 100 000 elektriske eller hybridbiler i 2022, sammenlignet med 68 branner per 100 000 biler når alle drivstofftyper tas i betraktning. Det er imidlertid verdt å merke seg at sistnevnte tall inkluderer branner som er påsatt, noe som gjør sammenligningene utfordrende.


Forsvarsdepartementet i Australia viste en 0,0012% sjanse for at batteriet til en passasjer-elektrisk bil antente, sammenlignet med en 0,1% sjanse for biler med forbrenningsmotor. Det er verdt å merke seg at Innenriksdepartementet ikke kunne gi data for Storbritannia.

 

Elon Musks Tesla er den ledende produsenten av elektriske biler globalt. Ifølge selskapet var antallet branner som involverte Teslas på amerikanske veier fra 2012 til 2021 hele 11 ganger lavere per kjørte mil sammenlignet med totaltallet for alle biler, hvor flertallet er utstyrt med bensin- eller dieselmotorer.


Min oppfatning er at den gitte statistikken bare er et markedsføringsknep. Elektriske biler gjennomgår faktisk en langt raskere brannprosess sammenlignet med biler som har forbrenningsmotorer. Dette bringer meg til den bekymrende konklusjonen om at elektriske biler utgjør en større fare for liv og helse.


Det er ikke antallet elbiler som er problemet, men utfordringene som oppstår når batteriet tar fyr. I tillegg kommer den farlige giftgassen som frigjøres fra kjemikaliene i litium-ionen.


Med dagens teknologinivå for produksjon av litium-ion-batterier og de nåværende metodene for temperaturkontroll i batteriseksjoner, er det dessverre ikke mulig å garantere et tilstrekkelig nivå av brannsikkerhet for elektriske kjøretøy.

 

Problemet vedvarer så lenge vi fortsetter å bruke litium-ion-batterier eller lignende. Vi må se fremover og håpe på fremtidige løsninger som ikke medfører de samme problemene. Solid State er et alternativ, men det er økonomisk uholdbart for øyeblikket. Når det gjelder atomiske batterier, krever de ytterligere undersøkelser og politisk oppmerksomhet.


På motorveien A4 mot Brescia, Italia, utbrøt en brann den 2. februar 2024 i en lukket biltransportør drevet av diesel. I hendelsen ble alle seks elektriske kjøretøyene ombord skadet. På nåværende tidspunkt er det uklart hva den opprinnelige årsaken til brannen var, og om de høyspente batteriene til de elektriske kjøretøyene ble involvert i hendelsen. Siden 2010 har dette vært den åttende brannen som har involvert en dieselbiltransportør som transporterer elektriske kjøretøyer, både biler og motorsykler


Kambenor AS

Harhaugvegen

6030 Langevåg


Org. nr:NO 924 450 452 MVA

E-post: post@kambenor.no

Tlf: +47 4825 9152

© 2025 KAMBENOR AS